Jména autorů |
Radek Pasterný, David Bureš, Kristýna Kapraľová, Andrea Schwarzová / CL3 s.r.o. |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Dukovanská 1663, 672 01 Moravský Krumlov - Polánka, Česko |
Investor |
Město Moravský Krumlov
nám. Klášterní 125
672 01 Moravský Krumlov |
Dodavatel |
OSP spol. s r.o.
Okružní 394
672 01 Moravský Krumlov |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Srpen 2021 |
Fotograf |
|
Zhruba 3 km od centra Moravského Krumlova se nachází jeho místní část Polánka. Zde se nachází v bývalé obecní škole zrekonstruována mateřská škola, která je po hospodě a kostelu nejdůležitější budovou zdejšího veřejného života. Hlavní provoz školky se odehrává v prvním patře, a kromě ní je zde i v parteru budovy obchod a zázemí pro Spolek občanů Polánky, jenž obstarává kulturní akce obce.
Projekt zahrnoval nejen rekonstrukci budovy, ale i přilehlé zahrady, včetně odstranění starých nánosů v podobě hmot, které už dnes pro nás ztratily význam a užitek, například skladu na uhlí a podobně. Objekt mateřské školy je z ulice jednoduše čitelný dvoupatrový objekt v uliční frontě s tradičními elementy architektury. Do zahrady je členitý s logicky vystoupenou schodišťovou halou a „uvítacím“ oknem – prvkem, který propojuje zdejší zrekultivovanou zahradu s provozem mateřské školy.
Měřítko rekonstrukce sahalo až po základní detaily fasády, která je řešena profilovanou omítkou v různých stupních profilace představující historický odkaz domu. Zde je tato hra ovšem současným přepisem historických bosáží a říms, které tvoří dynamiku vizáže domů odnepaměti.
V prostoru mateřské školy je důležité myslet na měřítko dítěte, které bude školku využívat. Proto jsme volili snížené parapety, aby se naplnily potřeby dětí prozkoumávat zákoutí, pozorovat široké okolí a včetně dálkových pohledů do krajiny, které prostory v poschodí nabízí.
Interiér herny je jasně bílý s dřevěnými vestavěnými nábytkovými prvky od skříní až po řešení parapetů s úložným prostorem. Tlumené barvy byly zvoleny záměrně s ohledem na historii budovy, ale také jako kontrast k barevnému světu dětí - výkresům, výrobkům, oblečení, hračkám apod.
Rekonstrukce budovy řešila nejen nové dispoziční uspořádání odpovídající dnešním požadavkům, ale i technickou stránku budovy řešící hygienické požadavky na kvalitu a pohodu vnitřního užívání prostor.
Jedná se o původní cihelnou stavbu, s rekonstruovanými dřevěnými stropy. Budova byla nově zateplena minerální izolací a opatřena novou profilovanou fasádou. Vytápění je řešeno jako teplovodní, jehož zdroje je plynový kotel. Větrání je řešeno centrálně s rekuperační jednotkou.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|