Jména autorů |
SUDOP PRAHA a.s. / Tomáš Pechman, László Szíkora a kolektiv |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Dílo je součástí stavby „Uzel Plzeň, 5. stavba - Lobzy - Koterov“. Mimoúrovňové bezbariérové spojení mezi ulicemi K Dráze a Na Lipce překonává silnici I/20 a dvoukolejnou železniční trať České Budějovice - Plzeň. |
Investor |
Správa železnic, s. o., statutární město Plzeň. Spoluinvestor Magistrát města Plzně. |
Dodavatel |
Přípravná dokumentace a projekt stavby: SUDOP PRAHA, a. s.
Zhotovitel stavby: Sdružení MTS + CHT – Uzel Plzeň, 5. stavba (Metrostav a. s., Chládek & Tintěra a. s.)
Podzhotovitel (ocelová konstrukce): Excon, a.s. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Říjen 2021 |
Fotograf |
|
V rámci stavby „Uzel Plzeň, 5. stavba - Lobzy - Koterov“ byl vznesen požadavek na zrušení stávajícího železničního přechodu přes trať České Budějovice – Plzeň a úrovňového přechodu přes dálniční přivaděč I/20. Mimoúrovňové bezbariérové spojení mezi ulicemi K Dráze a Na Lipce bylo navrženo novou lávkou pro pěší, jako zavěšenou spojitou konstrukcí o 2 polích se středovým pylonem tvaru H umístěným mezi silnicí I/20 a dvoukolejnou železniční tratí. Tento stavební objekt byl spoluinvesticí Správy železnic, s.o. a Magistrátu města Plzně.
Nosná konstrukce je ocelová trámová s komorovým průřezem. Je rozdělena na dvě části, zavěšenou konstrukci o rozpětí 39,5 m + 38,15 m a půdorysně zakřivenou přístupovou rampu jako spojitý osmipolový nosník o rozpětí 8 m + 6x10 m + 8 m. Na lávku bylo v pozdější fázi projektové přípravy doplněno schodiště jako samostatný objekt uložený na konzoly středového pylonu.
Spodní stavbu tvoří dvě železobetonové opěry s rovnoběžnými křídly, železobetonový pilíř na styku obou nosných konstrukcí, ocelový pylon a ocelové stojky spojitého nosníku.
Délka přemostění: 153,7 m
Délka lávky: 202,4 m
Rozpětí NK1: 39,5 m + 38,5 m
Rozpětí NK2: 8 m + 6x10 m + 8 m
Stavební výška: 0,74 m
Výška lávky: 9,42 m
Volná výška nad TK: 7,65 m
Volná výška nad PK: 4,8 + 0,5 m
Výška pylonu: 25 m
Volná šířka na lávce: 3,0 m
Šířka lávky v ose mostu: 3,89 m
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|