213.

Mateřská škola SUOMI Hloubětín

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Jyrki Tasa / ARKKITEHDIT NRT; LOXIA Architectes Ingenierie s.r.o.
Ateliér
Místo realizace Laponská 1160/4, Praha 9 – Hloubětín
Investor YIT Stavo s.r.o.
Dodavatel GEMO a.s.
Datum dokončení / kolaudace projektu Únor 2022
Fotograf

Nová mateřská škola, která pojme cca 100 dětí, se nachází v samém středu rezidenční čtvrti Suomi Hloubětín. Dům sám o sobě představuje sochu a navazuje na vybudované náměstí. Školka by se měla stát centrem aktivit a veřejného dění v lokalitě a jejím poznávacím znamením. Hlavním účelem je obohacení občanské vybavenosti rozsáhlého projektu Suomi Hloubětín. Jedná se také o vůbec první školku postavenou YIT Stavo. Její výstavba proběhla v letech 2020-2021.

Originální architektonické zpracování a využití nápaditých materiálů podtrhuje severský styl stavby. O její elegantní návrh se postaral renomovaný finský architekt a profesor Jyrki Tasa, držitel mnoha architektonických ocenění. Jeho záměrem bylo neobvyklými tvary, atypickou strukturou a překvapivými detaily v dětských myšlenkách rozehrávat pohádkový příběh, který bude každý den jiný. Mateřská škola v Suomi Hloubětín se dále vyznačuje použitím kvalitních přírodních materiálů.

Organická geometrie budovy svým tvarem nápadně připomíná houbu. Fasáda je tvořena z dřevěných šindelů z červeného cedru v kombinaci s hliníkovým opláštěním. Dominantním prvkem interiéru se stalo zábradlí centrálního schodiště pojaté jako klaviatura. Dostatek přirozeného světla zabezpečuje nejen velká míra prosklení objektu, ale také kulaté střešní okno a světlovody. Místnosti jsou zároveň vybaveny akustickými podhledy. Tepelný a pocitový komfort, stejně jako snadnou údržbu, zajistí podlahy z marmolea. Směrem na sever je umístěna část pro děti do věku 3 let s vlastním vstupem, na jih pak směřují herny. Ve druhém podlaží se pak nachází prostorná terasa.

Děti mají k dispozici rovněž velkou zahradu a školka navíc těsně sousedí s veřejným parkem s dětským hřištěm, ze kterého je to jen kousek na stezku podél říčky Rokytky. Její část YIT v rámci výstavby bytového komplexu Suomi Hloubětín v úzké spolupráci s Odborem životního prostředí Magistrátu hl. m. Prahy revitalizovala. V souladu s low-impact development konceptem YIT Stavo byl zároveň v areálu vybudován systém zadržování dešťových vod v krajině s minimálním dopadem na životní prostředí. Ten obsahuje nádrže, rygoly, poldry a další prvky udržující vlhkost a zpomalující odtok srážkových vod z území. Jeho cílem je s dešťovou vodou maximálně pracovat, zadržet ji v lokalitě a využít i na zalévání zeleně v areálu.

Mateřská škola v areálu Suomi Hloubětín má železobetonovou monolitickou nosnou konstrukci budovy (lokálně s ocelovými sloupy). Spodní stavba je řešena jako tzv. bílá vana, pod základovou deskou 1. NP se nachází protiradonová izolace. Objekt je založen na desce podepřené vrtanými pilotami. V 1. PP je systém stěnový, v nadzemních podlažích pak kombinovaný stěny a sloupy. Střecha je plochá jednoplášťová s klasickým pořadím vrstev. Hlavní část střešní desky má sklon cca 5 %. Střechu lemuje atika, jež se cca ve ¾ obvodu rozšiřuje o „kšilt/římsu“. Hydroizolace je z PVC přitížená kačírkem.
Vnitřní schodiště jsou monolitická, uložená na ozuby přes akustické podložky. Zábradlí hlavního schodiště z ocelové plechu a obkladu z cembritu vizuálně ztvárňuje klávesnici. Výrazný prvek tvoří vnější ocelové točité únikové schodiště. Vnitřní příčky jsou zděné z keramických cihel tloušťky 115 mm. Instalační předstěny jsou provedeny ze sádrokartonové konstrukce s dvojitým záklopem. Koupelny a WC mají plné vodorovné sádrokartonové podhledy. V hernách, ložnicích a jídelně jsou akusticky pohltivé sádrokartonové podhledy (v přízemí vodorovně, ve 2. NP ve sklonu). Podlahy jsou těžké plovoucí o tloušťce 130 mm ve 2. NP a 250 mm v 1. NP, s tepelnou a kročejovou izolací pod vrstvou betonové mazaniny. Jako krytina v pobytových místnostech dětí bylo použito marmoleum, barevně vázané na obklady příslušného sociálního zázemí a barevné okenní vložky pásových oken. V sociálním zázemí, gastroprovozu a hlavní hale byla položena dlažba, v kancelářích pak plovoucí dřevěná podlaha.
Dřevěná fasáda je dvouplášťová provětrávaná s povrchem z šindelů z červeného cedru. Organický tvar fasády se zakřivuje nejen půdorysně, ale i po výšce. Šikmost fasády je proměnná, kdy je od svislice na jihu odkloněna a na severu přikloněna o 8°. Na východě a západě dochází k přechodům. Nad okny 2. NP dochází cca ve ¾ obvodu fasády k vykonzolování do vodorovné římsy – vzniká tzv. kšilt. Podkladní betonová konstrukce je zakřivena půdorysně. Požadovaných sklonů fasády je dosaženo nosnými žebry pláště.
Hlavní vstupní dveře i okna objektu jsou v systému hliníkového lehkého obvodového pláště. Pásová okna mají izolační trojskla. Konstrukci tvoří standardní sloupky a příčky. Prosklená fasáda tříd s orientací na východ, jih a západ je doplněna vnějšími žaluziemi, které ve sklonu kopírují náklon hlavní plochy fasády. Nad vstupní halou jsou dva kruhové světlíky. K prosvětlení některých místností 2. NP přispívají světlovody.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy B
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?