197.

Brána Pusteven (Pustevny Gateway)

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
Ateliér henkai architekti
Místo realizace Bezručova 663, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm, Česká republika
Profese Architekt
Investor obec Prostřední Bečva
Dodavatel Hlavní dodavatel: Navláčil stavební firma, s.r.o.
Subdodavatel: Jiří Blažek
Interiér: Kraus Stolařství
Datum dokončení / kolaudace projektu Prosinec 2023
Fotograf BoysPlayNice

Základní popis
Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Prací s dopravním a přírodním kontextem zjemňujeme a zpříjemňujeme dříve pouze utilitární místo. Dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.
Místo
Pustevny jsou významným turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Nabízí různorodé aktivity v urbanizovaném horském prostředí. Díky jednoduché dostupnosti lanovkou z Trojanovic nebo autem po silnici z Prostřední Bečvy je místo hojně navštěvováno. Bobtnající a kolizní motorová doprava vedla k myšlence přesunutí původní autobusové zastávky níže k parkovišti. Součástí projektu je proto nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy. Nachází se zde kapacitní parkoviště podél přístupové silnice. Součástí je také odstavná plocha na náspu vzniklém historicky při budování silnice. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.
Návrh
Navržená kompozice objektů se rozprostírá po obou stranách příjezdové cesty do sedla. Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru. Tím shrnuje celou podstatu historického i současného vztahu člověka a tohoto místa. Zvonička je také symbolem ukotvení vytvořeného místa v krajině. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou–kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Je umístěn na hranu svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny, info–café je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek vhodný v letních měsících k posedávání.

Materiály a konstrukce

Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených křížem uložených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.

Kontext – doprava a rozvoj obce

Zklidnění intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu. Důležité je nyní její probíhající zintenzivnění. Obec dále pracuje společně s výstavbou nových cyklostezek na obnově a zbezpečnění jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Projekt Brány Pusteven a navazující úpravy ostatních autobusových zastávek v obci je také nutné vnímat jako součást snahy o kultivaci a zatraktivnění hromadné dopravy. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu. Jejich prostřednictvím tak obec dále pokračuje v utváření svého soudobého architektonického výrazu.

Zastavěná plocha 1824 m2 / 203 m2 celkem/objekt
Hrubá podlahová plocha 185,7 m2
Užitná plocha 164,2 m2

Rozměry 13,6 x13,6 m objekt

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy C
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?