Jména autorů |
Radek Ondruch, Aleš Gebauer, Ing. Václav Röder, Ph.D. Ing. Ondřej Orság, Ing. Jiří Kozák |
Ateliér |
TAROS NOVA a.s. |
Místo realizace |
Horský resort Dolní Morava, Velká Morava 46, 561 69 Dolní Morava |
Investor |
Sněžník, a.s., Velká Morava 79, 561 69 Dolní Morava |
Dodavatel |
TAROS NOVA a.s., Bezručova 663, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Květen 2022 |
Fotograf |
Denis Pagáč, Horský resort Dolní Morava |
V pátek 13. května 2022 byla v oblasti Králického Sněžníku v areálu Horského resortu Dolní Morava otevřena visutá lávka pro pěší Sky Bridge 721, která si získala světové prvenství a věhlas zejména díky své délce. Vyrostla během dvou let a překlenuje Mlýnské údolí ležící mezi dvěma horskými hřebeny Slamník 1110 m n. m. a Chlum 1116 m n. m. o délce 721 metrů. Běžnou chůzí se po ní dá přemístit za čas v řádu minut z jednoho kopce na druhý.
Stala se novou dominantou regionu, ačkoliv je ve skutečnosti při pohledu z dálky téměř neviditelná. Vine se jako tenká nitka pod horizontem horského hřebene, zavěšená mezi nebem a zemí, takže nijak nenarušuje pohled na krásnou okolní přírodu. Jednalo se o skutečnou výzvu, přemostit více než 700 metrů široké údolí v bezmála stometrové výšce a docílit subtilní linie lávky, která nebude narušovat siluetu horského masívu.
Sky Bridge 721 není jen stavba, ale nese v sobě „myšlenku času“. Dokonalé výhledy, adrenalin a zážitky chtěl investor obohatit také o genius loci, které místní hory ukrývají.
Proto, ve spolupráci s LESY ČR, obcí Dolní Morava a Muzeem československého opevnění z let 1935-38, vznikla originální a naučná stezka „Most času“. Stezka je doplněna naučnými panely a hrou, která se dotýká témat ochrany přírody a zejména pohybu v ní, historie a životního příběhu konkrétní rodiny z Dolní Moravy na pozadí událostí naší republiky od roku 1935 až do současnosti.
Pro tuto horskou oblast je specifická profese celníků, ale i známé pašeráctví. Určitě je zde paralela zahrnující historický systém opevnění, který je velmi unikátní a lze jej přirovnat k Maginotově linii.
Záměrem bylo vše lidem přiblížit, aby se s tímto místem mohli ztotožnit a aby si na toto místo vzpomněli při návratu domů. Místo toho, aby bylo samoúčelné by to měl být zajímavý zážitek.
Základní údaje
Délka přemostění: 721 m
Výška nad terénem: 95 m
Celková hmotnost: 234 t
Přípustná celková hmotnost 275 tun
Šířka mostovky: 1,2 m
Ze statického hlediska, je řešena jako visutá lávka zavěšená mezi dvěma pylony na šesti hlavních nosných, plně uzamčených spirálových lanech o průměru 76 mm a tažné síle každého z nich 360 tun a stabilizovaná proti větru třemi lanovými oblouky, které působí proti hlavním lanům, dopínají lávku a zároveň zmírňují boční výkyvy. Středový stabilizační oblouk je napojen na speciálně vyvinuté dopínací zařízení, které zajišťuje dopínání větrových lan, v nichž klesá předpětí v důsledku změn teplot a nahodilých zatížení.
Hlavní nosná lana jsou zakotvena do hlavních, kloubově uložených pylonů, které přenáší tahové síly z lan do zadních kotevních lan průměru, která jsou kotvena v hloubce 24 m do skalního podloží.
Byla to výzva, překonat vzdálenost více než 700 metrů, aby byla konstrukce subtilní a přitom dostatečně tuhá.
Prvním úkolem bylo nalézt nejvhodnější umístění pro vstup a výstup z lávky s minimálním výškovým rozdílem pro její pohodlnou schůdnost. Dále nalezení vhodné základní geometrie a dimenze prvků, které vzešly ze statických a dynamických výpočtů, možností výroby dílů a montáže.
Visutá lávka je vynesena šesti hlavními nosnými lany o průvěsu 30,7 m uprostřed rozpětí, které jsou kotveny do dvou ocelových pylonů ve tvaru „V“, o výšce 11,4 m a hmotnosti 54 tun.
Hlavní nosná lana mají tvar paraboly v půdorysném průmětu i bočním pohledu, čímž vzniká prostorová křivka. Hlavní lana od pylonu směrem ke středu rozpětí přibližují k sobě, až na vzdálenost cca 2 m.
Mostovka je navržena z 244 segmentů s protiskluzovými pororošty o délce 3,0 m a šířce 1,2 m. Propojení dílů mostovky je navrženo tak, aby umožňoval volný pohyb mostovky v podélném směru při protažení hlavních lan.
Realizace technologicky náročné konstrukce kladla vysoké nároky na projektanta. Samotná výstavba byla složitá vzhledem k náročným klimatickým podmínkám, logistické dostupnosti, terénním poměrům a koordinaci výroby s realizací. V jejím průběhu byl několikrát laděn projekční návrh, montážní a předpínací postup.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|