Jména autorů |
Ing. arch. Tomáš Bindr, Ing. arch. Martin Struhala, Ing. arch. Hana Staňková, Ing. arch. Pavel Malček |
Ateliér |
Atelier 38 s.r.o. |
Místo realizace |
Pavelčákova 2/19, 779 00 Olomouc, Česká republika |
Investor |
Český rozhlas
Vinohradská 12, Praha 2, PSČ 120 99,
IČ: 45245053 |
Dodavatel |
Zlínstav a.s.
Bartošova 5532
760 01 Zlín |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Duben 2022 |
Fotograf |
Boys Play Nice |
Na původní gotické parcele byl v roce 1911 postaven obchodní dům podle návrhu arch. Christopha Glasnera.
V roce 1911 se jednalo o konstrukčně, provozně a prostorově progresivní stavbu, jednu z prvních realizací monolitického železobetonového skeletu v Rakousku-Uhersku.
Celoprosklená secesní fasáda byla po válečném poškození v roce 1946 v duchu pozdního funkcionalismu purizována a opatřena keramickým obkladem, bylo prolomeno loubí v I.NP. Sošný až „sakrální“ centrální prostor atria s prodejními ochozy a s horním osvětlením se zachoval.
V průběhu projektování jsme se úporně snažili zachovat viditelnou nosnou strukturu domu a nezničit celistvost a sošnost centrálního prostoru.
Veškeré instalace jsou vedeny viditelně a tvoří výtvarně technologický dialog s původní nosnou strukturou, aniž by ji potlačili. Technologie jsou barevnou vrstvou ve striktně monochromatickém původním prostoru.
V V.NP se zachovaly původní teracové dvojbarevné podlahy, tmavá barva reflektovala trámy železobetonového skeletu propsané do podlah. S tímto principem jsme pracovali i u nových podlah v I – IV. NP.
V maximálně možné míře byl prostor ochozů rozčleněn prosklenými stěnami buňkových kanceláří a jednacích místností, aby i nadále volně plynul a byl ve vzájemné interakci s centrálním prostorem atria. Prostory s akustickým režimem – režie, vysílací, slovesná, postprodukční a samoobslužná studia byla vestavěna mimo centrální atrium.
Parter jsme zpětně posunuli na uliční čáru a velkoplošně prosklili, keramická fasáda byla očištěna a sloupy v parteru byly obloženy travertinem.
Objekt bylo nutno kromě nového provozu Českého rozhlasu přizpůsobit současným statickým, požárním, tepelně technickým a hygienickým normám. V průběhu projektování jsme se úporně snažili zachovat viditelnou nosnou strukturu domu a nezničit celistvost a sošnost centrálního prostoru. Veškeré instalace jsou vedeny viditelně, jsou zkoordinovány a tvoří výtvarně technologický dialog s původní nosnou strukturou, aniž by ji potlačili. Technologie jsou barevnou vrstvou ve striktně monochromatickém prostoru. V maximálně možné míře byl prostor ochozů rozčleněn prosklenými stěnami, aby i nadále volně plynul a byl ve vzájemné interakci s centrálním prostorem atria.V V.NP se zachovaly původní teracové dvojbarevné podlahy, tmavá barva reflektovala trámy železobetonového skeletu propsané do podlah. S tímto principem jsme pracovali i u nových podlah v I - IV. NP. V čelní fasádě byly vyměněny výplně otvorů – v patrech jsme zvolili členění na třetiny. Tento rytmus se do fasády prokresluje z nosného trojtraktu budovy a je pro ni i po poválečné přestavbě signifikantní. Parter jsme zpětně posunuli na uliční čáru a velkoplošně prosklili, keramická fasáda byla očištěna a sloupy v parteru byly obloženy travertinem. Vodorovné nosné konstrukce domu musely být staticky posíleny a podlaha I.NP v centrální části byla provedena nově. Byly repasovány zámečnické konstrukce. Konstrukce světlíku neumožňovala zasklení trojsklem, nová konstrukce je svařená z pásoviny do T profilů, aby působila co nejsubtilněji, táhla jsou reminiscencí na ta původní.Tvar a proporce vysílacích studií, režie a samoobslužných studií vzešel z možnosti vestaveb do stávající skeletové konstrukce. Ve vstupním podlaží před kontrolním bodem jsou prostory obchodu a marketingu. Kontrolní bod je zároveň vstupním bodem do centrálního atria, pro které se předpokládá využití pro pořádání komorních představní, výstav a koncertů pro veřejnost. V I.NP je umístěno záložní vysílací studio s režií a zasedací místnost. Ve II.NP jsou umístěny provozy související s hlavním vysílacím studiem. Ve III.NP jsou umístěny provozy produkčního studia s režií, které budou realizovány v následující fázi. IV.NP je manažersko- administrativní. Páté patro zůstává kromě plynové kotelny jako rezervní pro budoucí vestavbu studií a služebních bytů. I. PP je technické se strojovnou VZT s rekuperací, dieselagregát je umístěný na střeše v prostoru bývalé strojovny výtahu.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
C
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|