261.

Školka Montessori v Jablonci nad Nisou

Kategorie projektu ‐ Novostavba

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. Arch. Jan Mach, Ing. Arch. Jan Vondrák, Ing. Arch. Pavlína Müllerová
Ateliér mjölk architekti, projektový ateliér David
Místo realizace Jablonec nad Nisou
Investor Statutární město Jablonec nad Nisou
Dodavatel Dodavatel stavby: Termill s.r.o., www.termil.cz
Dodavatel interiéru: CNC studio s.r.o., www.cncstudio.cz
Datum dokončení / kolaudace projektu Červenec 2022
Fotograf BoysPlayNice

Školky jsou stavby, ve kterých si malé dítě formuje úplně základní vztahy se světem. Na rozdíl od domova je to místo, kde je člověk poprvé sám mimo bezpečí tvořené rodinou a kde uzavírá samostatné vztahy se lidmi a prostředím, často poprvé v životě. Myslíme si, že by školky měly být výjimečné stavby, jejichž základní funkcí je dát dětem pocit, že svět je báječné a zábavné místo pro život.
Když začnete stavbu školky jako architekt řešit, zjistíte, že společnost a instituce opletly tyto stavby naprosto neproniknutelnou pavučinou různých nesmyslných norem, zákazu a příkazů. Chcete vytvářet místo s jasným účelem – dělat radost dětem při zkoumání světa a místo toho počítáte složitou matematickou rovnici. Počítáte kubické metry vyměněného vzduchu za určitý čas. Prokazujete, že všude bude stálé normové osvětlení každého čtverečního metru. Stavba nesmí být ze dřeva. Jako proč? A nesmí mít víc než dvě patra. Proč? Nevíme.
Děti, na kterých v procesu návrhu záleží nejvíc, jsou z něj zcela vynechány. Přitom víme, že jsou schopny se architektonickými nápady vážně zabývat a soustředěně odpovídat na otázky, co by pro ně bylo nejlepší.
V Jablonci jsme navrhli přístavbu školky odvážně, a tak, abychom mohli vždy hrdě říct, že hlavní kritérium, podle kterého jsme návrh posuzovali, byla zábava pro děti.
Představovali jsme si, jaká sranda bude probíhání dokola mezi starou a novou částí školy přes záchody. Chtěli jsme, aby se z přístavby dalo vylézt ven na velkou betonovou terasu, kde jsou děti v bezpečí a zároveň mají co nejvíce svobody. Na střechu jsme umístili další herní terasu, protože je odtud nádherný výhled. Patra uvnitř školky jsme propojili tobogánem, kterým dítě na okamžik bez ptaní budovu opouští a vzápětí se do ní rozesmáté vrací. Vnitřní prostor je vlastně jedna velká místnost rozčleněná vertikálně do čtyř mezipater. Děti tu na sebe vždy mohou vidět, ale také se můžou na mnoha místech zašít, když chtějí soukromí pro svoji neplechu.

Přístavba Mateřské školy Montessori v Jablonci nad Nisou je dvoupodlažní železobetonová stavba. Stojí vedle historické stavby školky a svou formou a materiálem s touto větší stavbou kontrastuje. Je to jednoduchý hranol s několika výstupky, který je celý obalen do nerezové sítě. Uvnitř je stavba vertikálně rozčleněna na přízemí a tři mezipatra uspořádaná okolo schodiště a zrcadla, nad kterým je ve střeše velký světlík. Na mezipatrech jsou prostory pro pobyt dětí, každé mezipatro má jinou atmosféru a tvar, aby bylo pro děti jiným způsobem podnětné. Přístavba je v přízemí a druhém mezipatře napojena krčkem na historickou budovu školky. Z přízemí je přímý výstup na betonovou chráněnou hrací terasu nad parkovištěm aut. Z druhého mezipatra vede venkovní tobogán zpět do přízemi, kterým si děti mohou urychlit cestu dolů. Z třetího mezipatra je výstup dveřmi na fasádu, kde jsou venkovní schody vedoucí na střešní terasu. Ta je opatřena bezpečnostní sítí a muže se stát velkou letní hernou pro děti. Přístavba navyšuje kapacitu školky o jednu třídu.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy C
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?