Jména autorů | Lukáš Ehl, Tomáš Koumar, Ladislav Dvořák, Ladislav Šašek |
---|---|
Ateliér | EHL & KOUMAR ARCHITEKTI s.r.o. |
Místo realizace | lávka přes silnici I/35 Litomyšl |
Investor | Město Litomyšl Bří Šťastných 1000 570 20 Litomyšl Ing. Antonín Dokoupil – vedoucí oddělení rozvoje města |
Dodavatel | Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. divize mostních staveb K Vápence 2677 530 02 Pardubice www.ct-pce.cz Ing. Jan Hanzlík – stavitel |
Datum dokončení / kolaudace projektu | Prosinec 2022 |
Fotograf | Tomáš Souček |
Lávka v Litomyšli
Nová lávka s výtahem, která nahrazuje původní nadchod z roku 1981, zajišťuje pěší bezbariérové spojení od MÚ do centra města a zatraktivňuje cestu přes rušnou komunikaci I/35.
Subtilní ocelová konstrukce je nesená masivními pilíři z pohledového železobetonu. Převýšený pylon výtahu je umístěn v ose původního schodiště a nese vlastní konstrukci lávky. Zároveň vytváří novou dominantu – věž v průhledu Ropkovou ulicí z náměstí.
Střední pilíř přechází v nové betonové schodiště, orientované směrem k cestě ke Smetanovu domu. Na západním předpolí je lávka osazena na opěru ve stávající opěrné zdi.
Díky zvolené konstrukci jsme lávku navrhli jako zastřešenou, poskytující komfort a ochranu proti nepohodě a nabízející atraktivní průchod mezi korunami stromů nad řekou Loučnou s výhledy na město.
Ocelová konstrukce lávky je doplněna zábradlím z nerezové ocelové sítě a kulatým nerezovým madlem. Osvětlení lávky podporuje kontrast lehké ocelové konstrukce a pohledového železobetonu.
Jednoduchý charakter stavby oživují grafiky Ivany Šrámkové na vstupech do výtahu a zadní stěně pylonu, které se uplatňují v osových průhledech.
Statický systém svařované ocelové konstrukce je spojitý nosník o dvou polích s převislými konci. Nosný systém se skládá ze dvou hlavních Vierendelových nosníků spojených příčníky.
Opakováním čtverce příčného řezu v podélném směru vzniká prostorový 3D Vierendeelův nosník, který je na spodním a horním povrchu opatřený plechovou ortotropní mostovkou a střechou. Prostorový modul 3,07 x 3,07 x 3,07 m je důsledně opakován v železobetonových konstrukcích podpěr.
Dosažení přesnosti hran prutů a celkové geometrie nosné konstrukce bylo usnadněno konstrukčním návrhem, který využívá jako jádro průřezu válcované profily HEB doplněné navařenými plechy do čtvercového tvaru 220 x 220 mm.
Typ a dosažená úroveň certifikátu | - |
---|
Využívá se dešťová voda pro zalévání? | |
---|---|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? | |
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? | |
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? | |
---|---|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? | |
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? | |
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? | |
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? | |
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? | |
---|---|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? | |
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? | |
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy | |
---|---|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? | |
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? | |
---|---|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? | |
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |