Jména autorů |
Marek Topič |
Ateliér |
MTA |
Místo realizace |
Pod Vartou 858, Semily |
Investor |
Město Semily |
Dodavatel |
BAK stavební společnost, a.s.
MBQ s.r.o. |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2022 |
Fotograf |
BoysPlayNice |
Novostavba určená pro 110 dětí sdružuje klasickou obecní mateřskou školu a waldorfskou mateřskou školu v jediném objektu, umístěném poblíž soutoku řek Jizery a Olešky na periferii města.
Cílem bylo vytvořit objekt s centralizovaným zázemím a kuchyní pro dvě nezávislé dvoutřídní školky pro děti od tří do šesti let.
Stavba zahrnuje hlavní objekt (4 třídy, kuchyň, zázemí), přístřešek pro odkládání kol a komunálního odpadu, pavilon se skladem nářadí a hraček, altán MŠ a altán WŠ. Hmota hlavního objektu odděluje plochu zahrady od plochy parkoviště a svým zaoblením minimalizuje vzájemné zastínění se sousedícími objekty.
Třídy a jejich obslužné prostory jsou rozmístěny v kruhu po obvodu kolem svého těžiště (středu/atria). Atria oddělují jednotlivé části dispozice, ale zároveň slouží jak komunikační centrum a prostor pro společné aktivity.
Ze středu lze také snadno získat přehled o dění ve školce nebo kolem ní. Základní rolí obslužných boxů je přirozené členění prostoru a rozlišení místností určených pro pobyt dětí. Vzniká tak dichotomie uzavřených servisních a otevřených obsluhovaných prostorů.
Barevné řešení vychází z Ostwaldova chromatického kruhu a vybraných sedmi barev odkazujících k duze (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo/fialová, fialová/růžová).
Prostory obou školek jsou dispozičně identické, ale jsou řešeny v jiných materiálech a barevnosti. Ve waldorfské části jsou podlahy, nábytek i stěny ze dřeva (obdobně hračky), zatímco místnosti běžné mateřské školy jsou umístěné mezi jednotlivé barevné boxy. Úložné prostory a prvky jsou řešeny vestavným nábytkem, s ohledem na bezpečnost dětí bez jakýchkoliv výstupků.
Ze všech pobytových prostorů a sanitárních místností je zajištěn přístup na terasu, která je v celé ploše kryta předsazenou částí střechy, a tvoří tak přechodovou zónu zahrady.
Přidanou hodnotou je krásná a prostorná zahrada s rozličnými herními prvky, rozdělená přirozeně kruhovým pahorkem vytvořeným z hutněného násypu zeminy z výkopů základů, který je napříč odlišností výuky využíván oběma školkami.
Orientační systém byl navržen studenty UMPRUM a vychází z obrysů tvarů obrázků, které kreslily děti mateřské školky.
Konstrukce a technologie
Objekt je založen na základových pasech a patkách s oboustranně pnutou základovou deskou. Svislé nosné konstrukce tvoří železobetonové monolitické sloupy a stěny, které jsou po obvodu doplněny o ocelové sloupy. Strop je navržen jako železobetonová monolitická obousměrně pnutá deska, po jejímž obvodu je navržena vykonzolovaná markýza.
Osvětlení zajištěné celoobvodovou prosklenou fasádou doplňují 2 velké světlíky a 41 světlovodů. Vnější stěny jsou obloženy fasádními deskami HPL.
Budova splňuje parametry energeticky pasivního standardu a udržitelnosti. Zdrojem tepla pro vytápění je tepelné čerpadlo vzduch-voda a plynový kondenzační kotel (uvažovaný poměr pokrytí TČ 75 %, plynový kotel 25 %). Řízené větrání zabezpečují dvě centrální vzduchotechnické jednotky s rekuperací tepla. Stínící rolety redukují nežádoucí solární tepelné zisky v letním období. Objekt je tepelně stabilizován systémem stropního chlazení a topení (BKT).
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
A
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|