Jména autorů |
Jana Trundová / mimokolektiv |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Wellnerova 19, Olomouc 779 00 |
Investor |
Mgr. René Mohyla |
Dodavatel |
Eurogema a.s., Heinz-Elektro s.r.o., Truhlářství Látal, Heybay Point s.r.o., Sosone a plody.work, Still Parkett, Flode, Kamenictví Sedláček, Kovostudio Morkes, Slezákovy Závody, Dorsis, Krásné schody - Petr Hampl, Delta light, Preciosa, Bomma, Lasvit, Jiří Krejčiřík, SPD koupelny, Konsepti spol. s.r.o., Design Propaganda s.r.o., Edel, Diamond Design Praha, Rency |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Listopad 2021 |
Fotograf |
|
“Pocta funkcionalismu, elegance, vtip a současný český design. Návrh interiéru vily z roku 1933 vytváří současné bydlení pro osmičlennou rodinu s odkazem na 30. léta.”
Wellnerova vila se nachází nedaleko od olomouckého centra a podle záznamů historika profesora Pavla Zatloukala je autorem významný architekt a urbanista Bohuslav Fuchs. V 90. letech prošla vila proměnou, která příliš respektu pro původní podobu neměla a zcela odcizila domu jeho funkcionalistickou identitu.
Jedním z hlavních motivů rekonstrukce bylo pro současného majitele Mgr. Reného Mohylu právě navrácení její původní podoby a tak došlo i k tomu, že když započali naše společné práce na interiéru a přišla jsem poprvé v listopadu 2019 na stavbu, z vily zůstalo jen přízemí a dům se stavěl cihlu po cihle nazpět.
Původní vila byla pro velkou rodinu malá, a to přestože byla od počátku zamýšlena jen pro 6 členů domácnosti. Vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB.
K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let. Přeci jen, navrhovat interiér Fuchsovy vily, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti. Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení či vtipy. Jak tomu bylo i ve funkcionalismu, nebála jsem se použití sytých barev a výrazných struktur kamene, kterých se ve vile použito hned 8 druhů. Jsou to s výraznou ořechovou a jasanovou dýhou a terrazzem, až na 2 výjimky, jediné použité vzory v domě. Při navrhování jsem držela pravdivost použitých materiálů a struktur.
V tvarosloví navržených nábytků a ostatních prvků jsem za účelem změkčení prostor používala mnou oblíbené zaoblení. Pro vytvoření pohybu a rytmu tomu bylo použití opakující se gradace hmot doprovázené jednoduchými liniemi. I idea gradace vychází z motivů skládání hnízdových stolků a je vidět třeba na návrhu krbu a červeného jídelního stolu. Celým domem pak prochází motiv ohybu funkcionalistické trubky, pro dospělé v chromu, pro děti v barvách. Další navržené interiérové prvky navazují také i na umělecké předměty v domě. Abnormální množství atypů, repasované nábytky a osvětlení zajišťovali zejména lokální výrobci.
Původní vila byla pro velkou rodinu malá, a to přestože byla od počátku zamýšlena jen pro 6 členů domácnosti. Vznikla tedy nástavba a přístavba dle návrhu olomouckého ateliéru PAB. Dnes žije ve vile 8 členů domácnosti z toho 6 dětí, vila má celkem 4 obytná podlaží, 2 děti musely do pokoje přijmout mladšího sourozence a projekt se pod rukama měnil. V přilehlé přístavbě je pak situována garáž a wellness s bazénem a saunou.
Majitel domu René Mohyla měl před naší spoluprácí již zakoupené některé funkcionalistické kousky, které jsme selektovali. Na výběru umění se podílel kurátor a historik Mgr. Jan Kudrna.
Pro dům byla vytvořena vizuální identita od olomouckého grafického studia Rency, se kterou jsem dále pracovala a navržené grafické prvky jsem použila na mřížky pro vzduchotechniku nebo krb, dále je aplikovala je do terrazza.
Pro červenou koupelnu v dětském patře vzniklo speciální terrazzo, které neobsahuje kámen, ale sklo, aby terrazzo bylo dostatečně červené a ladilo k ostatním prvkům. Na míru jsou v dětských koupelnách odlitá z terazza i umyvadla.
V bazéně se nachází speciální mlžící systém na míru pro květiny/parožnatky.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
B
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|