Jména autorů |
Ing.arch.Lenka Hejlová, Ing.arch.Martin Hejl, MgA. Bc. Jan Nálepa / KOLMO.eu |
Ateliér |
|
Místo realizace |
Národní muzeum, Václavské náměstí 1700/68, 110 00 Praha 1 |
Investor |
Národní muzeum, Václavské náměstí 1700/68, 110 00 Praha 1 |
Dodavatel |
Pink Productions s.r.o., Veverkova 23, 170 00 Praha 7
Loom on the Moon s.r.o., Heřmanova 829/14, 170 00 Praha 7
AVTgroup a.s., V Lomech 2376, 149 00 Praha 11-Chodov |
Datum dokončení / kolaudace projektu |
Leden 2021 |
Fotograf |
|
Čtyři skladatelé. Čtyři osobité styly. Čtyři lidské osudy vzájemně propletené ve čtyřech prostorových instalacích. Každá z nich jedinečným způsobem reflektuje stěžejní okamžiky jejich života a tvorby, každá zprostředkovává jiný prostorový zážitek, jiný způsob smyslového vnímání.
V první místnosti se divák ocitá v sále s barevnou hudbou, kde má možnost prožít intimní detaily Smetanovy Vltavy, Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“, Janáčkovy Sinfonietty a Dvojkoncertu pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány od Bohuslava Martinů. Skrze synestetický zážitek přenosu hudby do světla vstupuje návštěvník do další místnosti.
Zde jsou životy skladatelů zpracovány velkoformátovou obrazovou novelou ručně malovanou na dřevo. Fluidní, nikoli však nahodilá perspektiva vypravěče udržuje pozorovatele ve střehu a relativizuje ustálené pravdy.
Mozaika klíčových životních okamžiků přivádí účastníka expozice do akustické krajiny, meandrujícího prostoru naplněného záblesky zvukových inspirací ze života skladatelů v superpozici s úryvky z jejich děl. Každá z těchto čtyř akustických krajin pracuje s překvapivými změnami geometrie stěny a je zakončena originálem autografu nejvýznamnějšího díla, korunním předmětem expozice.
Výjimečnou místností ve čtvercovém bastionu, za stěnou z osobních předmětů skladatelů, je sál věnovaný operám. Zde je návštěvník seznámen s různými scénografickými a dramaturgickými zpracováními té samé opery napříč staletím. Jsme svědky rozličného nastudování známého Rusalčina sóla ve slavných operních domech od Londýna až po Metropolitní operu.
Svou cestu zakončuje divák opět v sále s prostorovou hrou světla a hudby, tentokrát již vybaven znalostí života i inspiračních zdrojů všech čtyř umělců. Může se tak nechat v tichém rozjímání unášet audiovizuálním pásmem anebo mezi světelnými prvky odtančit z expozice za dalšími výstavami.
V prvním sále se návštěvníci seznámí s vybranými zásadními díly skladatelů. Jsou divákům zprostředkována imersní světelně-zvukovou prostorovou instalací složenou z celkem 208 LED RGB programovatelných světel a 8 kanálového zvuku. Choreografie světel byla vytvořena autorsky pro každou skladbu tak, aby divákům usnadnila vnímání hudebního díla.
Sál je akusticky ošetřen a zcela zatemněn závěsy, které objímají celý jeho obvod.
V dalších sálech je expozice složena z několika částí - Život, Inspirace a Masterpieces. Instalovány jsou různým způsobem v Pokladnici – dřevěném boxu s vnitřními meandry. Pokladnice je do sálů Národního muzea vložena volně, prostupuje jimi a vede diváka křivolakými prostory svých vnitřních meandrů.
Obvod Pokladnice je ručně pomalován obrazovou novelou přibližující životní příběhy skladatelů.
Vnitřní meandry z ohýbané překližky napínané na frézovanou konstrukci jsou pak pro každého skladatele specifické a nabízejí různorodý zážitek. Některé jsou prostorné, jiné křivolaké stísněné kaňony. Cesta meandrem je velmi intimně ozvučena Inspiracemi – vybranými zvukovými inspiračními motivy, které jsou reprodukovány pomocí zabudovaných reproduktorů.
Ústředním středobodem výstavy jsou originální autografy stěžejních děl Masterpieces. Autografy patří k nejcennějším sbírkovým předmětům, proto jsou vystaveny na způsob pokladnice, samostatně na konci cesty Inspirace, v trezorové vitríně. Křivka stěny proběhne i dovnitř do vitríny a tvoří záda pro adjustaci autografu.
Obrazárna je nejmenší sál, zde návštěvník konečně potkává samotné velikány. Každému je věnován samostatný portrétní panel a také dřevěná vitrína s kukátky. V nich je umístěn artefakt ze života skladatelů. Tak si můžeme prohlédnout dětské boty Martinů nebo buřinku Leoše Janáčka.
Do čtvercového sálu je vložen kruhový zatemněný prostor Scény obejmutý akustickým závěsem. Projekce na samostojné akustické projekční stěně představuje sestřih různých scénických zpracování slavných oper z celého světa.
Ve válcových vitrínách ohýbaného skla pak lze spatřit originální kostými z těchto oper.
Celá výstava je pojata tak, aby působila na všechny smysly návštěvníka. Ohýbané mořené dřevo jej vede prostorem prodchnutým hudbou, světelná instalace překládá do vizuálního spektra slavné hudební pasáže. Vložením Pokladnice do historizujícího prostoru Národního muzea jsme docílili nečekaného prostorového a zvukového zážitku.
Šetrnost budovy
Environmentální certifikace
Typ a dosažená úroveň certifikátu |
-
|
Hospodaření s vodou
Využívá se dešťová voda pro zalévání? |
|
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet? |
|
Je na budově zelená střecha nebo fasáda? |
|
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)? |
|
Kvalita vnitřního prostředí
Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně? |
|
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně? |
|
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech? |
|
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně? |
|
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)? |
|
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie? |
|
Principy cirkulární ekonomiky
Využívá se v projektu recyklovaných materiálů? |
|
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů? |
|
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)? |
|
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků? |
|
Energetická náročnost
Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy |
|
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)? |
|
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)? |
|
Návaznost na okolí
Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy? |
|
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)? |
|
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)? |
|