24.

Venkovní učebna jako hmyzí hotel

Kategorie projektu ‐ Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v architektuře

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů Ing. arch. Klára Kuncová / Mooza architecture
Ateliér
Místo realizace Planá
Investor Město Planá
Dodavatel STROMMY s.r.o
Datum kolaudace projektu Květen 2021
Fotograf

V poslední době rádi spolupracujeme se zahradními architektkami z atelieru In Site. Oslovují nás, abychom navrhovali venkovní učebny do zahrad mateřských škol, které vznikají pod jejich taktovkou.

Tato venkovní učebna navazuje na sympatický „hmyzí“ koncept, který se stal tématem samotné zahrady mateřské školy. Svým pojetím tak trochu odkazuje na dnes populární hmyzí hotely. Typické dělení na jednotlivé sekce s různorodými výplněmi, kam se může schovat hmyz všeho druhu, připomínají především boční fasády altánu. V našem případě mají tyto výplně různé funkce: v jedné sekci jsou úložné bedýnky, v další tabulová barva, v jiné zase herní prvky. Kruhové otvory v přední fasádě zas připomínají dírky, které jsou pro činnost zástupců hmyzu typické. Paralel je tedy mnoho, jen namísto hmyzu se zde rojí děti!

Nosný konstrukční systém z KVH hranolů je opláštěn palubkami a prořezán kruhovými otvory v přední části. Z boku jsou některé plochy obloženy MDF deskami natřenými tabulovou barvou, anebo pro odlehčení skleněnými výplněmi. Vnitřní vybavení (police, lavice pod tabulí) je vyrobeno z biodesky. Ve střeše jsou osazeny kopulovité světlíky.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?