75.

Ústřední autobusové nádraží Zvonařka

Kategorie projektu ‐ Rekonstrukce

Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo Project photo
Jména autorů / ateliér CHYBIK + KRISTOF
Místo realizace Zvonařka 512/2
602 00 Brno-střed
Investor ČSAD Brno holding a.s.
Dodavatel PS Brno, s.r.o. - generální dodavatel stavby,
RIDE TECHNIC s.r.o. - generální dodavatel nátěrů
Datum kolaudace projektu Prosinec 2020

Brněnské Ústřední autobusové nádraží Zvonařka prošlo zásadní rekonstrukcí. Učinit z autobusového nádraží funkční a přívětivý veřejný prostor a zároveň zachovat podstatu brutalistní architektury– to byly cíle, které si před modernizací Zvonařky vytyčili architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof. Opravené nádraží teď odpovídá současným nárokům a nabízí cestujícím vyšší komfort. Zvonařka se směrem k centru otevírá novou výpravní halou, jejíž organický tvar překlenuje zázemí od prodeje jízdenek a čekárny až po občerstvení. Hala stojí na severním okraji nádraží v poloze zrušeného nástupiště a stánků, díky čemuž je pohodlně přístupná od galerie Vaňkovka. Všechna nástupiště propojuje nový bezbariérový chodník. Orientaci jim usnadňuje nový informační systém. Ocelová konstrukce zastřešení dostala světlý nátěr. Celý prostor opticky zvyšuje nové osvětlení, jehož intenzita reaguje na okolní denní světlo a šetří elektřinu. Přibyl také výtah na střechu, kde lidé mohou nově využít parkovcí místa.

Rozloha: 10 000 m²
Celkové stavební náklady: 120 000 000 CZK
Klient: ČSAD Brno Holding, a.s.
Majitel: ČSAD Brno Holding, a.s.
Investor: ČSAD Brno holding a.s.
Další partneři realizace proměny (jiní než iniciátor a investor): PS Brno, s.r.o. - generální dodavatel stavby, RIDE TECHNIC s.r.o. - generální dodavatel nátěrů
Tým architektů:
Ondřej Chybík, Michal Krištof (hlavní architekti)
Ondřej Švancara (vedoucí projektu)
Ingrid Spáčilová, Adam Jung, Kryštof Foltýn, Martin Holý, Laura Emilija Druktenytė (tým)
Mobiliář a vybavení interiéru výpravní haly: mmcité, a.s.
Generální dodavatel: PS Brno s.r.o.
Elektro: ENGIE Services a.s
Dopravní inženýr: Jan Kašpar
Osvětlení: K4 a.s., PS Brno s.r.o.
Stropní systémy: RIDE Technic s.r.o., K4 a.s.

Šetrnost budovy

Environmentální certifikace

Typ a dosažená úroveň certifikátu -

Hospodaření s vodou

Využívá se dešťová voda pro zalévání?
Využívá se dešťová voda pro další účely, např. splachování toalet?
Je na budově zelená střecha nebo fasáda?
Využívá se nějak přečištěná šedá voda (např. Z umyvadel a sprch)?

Kvalita vnitřního prostředí

Je dostatek čerstvého vzduchu řízen automatizovaně?
Jsou komfortní teploty v letním a zimním období řízeny automatizovaně?
Je zajištěno přirozené osvětlení ve všech pobytových prostorech?
Je umělé osvětlení řízeno automatizovaně?
Je zajištěna akustická pohoda (zejména doba dozvuku)?
Zahrnuje dispoziční řešení prvky zónování a ergonomie?

Principy cirkulární ekonomiky

Využívá se v projektu recyklovaných materiálů?
Využívá se v projektu recyklovatelných materiálů?
Prosazují se v projektu materiály s doloženou Environmentální deklarací o produktu (EPD)?
Využívají se jiné certifikace udržitelnosti materiálů a prvků?

Energetická náročnost

Třída energetické náročnosti budovy dle Průkazu energetické náročnosti budovy
Uvažuje se s efektivním energetickým managementem (měření a pravidelná analýza dat o spotřebách)?
Využívají se obnovitelné zdroje energie (např. solární systém, fotovoltaika)?

Návaznost na okolí

Umožňuje projekt snadné využívání hromadné dopravy?
Podporuje projekt využívání alternativní dopravy (např. cyklo, pěšky apod.)?
Je v blízkém okolí budovy přístup k odpočinkovým přírodním zónám (např. parky)?